Pages - Menu

maandag 6 oktober 2014

Yes! Het mag weer.... Oktober = soepmaand

Eerst wilde ik er echt niet aan... de dagen die weer korter worden, het weer wat er niet beter op wordt. Maar gelukkig heeft dit jaar de zomer ons flink verwend en hebben we ook nog eens een supermooie nazomer gekregen. Dus inmiddels ben ik eraan gewend dat het herfst wordt...


Maar met de herfst in aantocht komen er ook weer andere leuke dingen om de hoek kijken! Zoals typische herfst gerechten waar ik altijd weer trek in krijg... Zo begint in onze familie als traditie op 3 oktober het warme chocolademelk seizoen! Alhoewel je deze 3 oktober beter op een terras kon zitten met een roseetje is hij dus toch officieel van start gegaan...

Het lekkerst vind ik eigen gemaakte chocolademelk. Dus hier in huis niks geen instant-poeder of opgewarmde chocomel. Nee ouderwets melk koken in een pannetje en dit dan over een fikse eetlepel goede pure chocolade gieten... Ik zal binnenkort eens een heerlijk recept plaatsen...

Bron onbekend


Maar we dwalen af, want herfst: dan krijg ik ook zin in soep! Mijn favoriet?? Pompoensoep! De eerste twee pompoenen zijn alweer in de vriezer verdwenen als zijnde soep... heerlijk! Morgen de eerste lichting eten samen met mijn moeder. We zijn er dol op!
Maar er zijn zoveel heerlijk soepen... daarom is oktober mijn soepmaand! Ik zal "mijn" recepten met jullie delen in deze oktober-soepmaand.


Het allereerste recept wat ik probeerde was dat op AH.nl (link via foto), erg lekker! Maar genoeg ruimte nog voor variatie...
Daarom dit jaar het anders aangepakt. Ik heb de pompoen en uien niet gekookt maar eerst geroosterd in de oven. Hierdoor komen de smaken nog beter tot hun recht! Hieronder volgt het recept:

Ingredienten:
- 1 pompoen (ongeveer 1 a 1,5kg)
- 2 grote uien
- 2 tenen knoflook
- olijfolie
- zout en peper
- groentebouillon (andere bouillonsoort mag ook natuurlijk) 



Werkwijze:
- Verwarm de oven voor op 180C.
- Snijd de pompoen in grove stukken, wanneer het een zeer verse pompoen is kan je de schil laten zitten, is hij al wat ouder dan is het raadzaam hem eerst te schillen.
- Verdeel de stukken pompoen over een grote ovenschaal
- Schil de ui en knoflook, snijd deze grof in stukken en verdeel weer over de pompoen
- Breng het geheel op smaak met olijfolie, zout en peper en plaats de schaal in de oven
- In totaal staat de schaal zo'n 40 minuten in de oven (of tot de pompoen gaar is), maar schep het geheel wel elke 10 minuten even om
- Maak ondertussen een pan bouillon, je hebt ongeveer 1,5 liter nodig



- Wanneer de pompoen gaat is doe je alles in een grote soeppan
- Voeg enkele lepels bouillon toe (nog niet alles!)
- Pureer met een staafmixer de pompoen en de bouillon tot een gladde massa, wil je het nog gladder hebben dan kan je de soep daarna eventueel in de blender nog fijner krijgen
- Voeg na het pureren nog zoveel bouillon toe dat de soep voor jou op de juiste dikte en textuur is.
- Breng eventueel nog verder op smaak met zout en peper. 
- Een flinke dot creme fraiche en wat versgemalen peper maakt de soep helemaal af!

Eet smakelijk...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten